تدریس خصوصی

        1 ـ ارزشيابي از درس قبل: يكي از مسائل مهمي كه استاد بايد به آن توجه داشته باشد ارزشيابي از دروس ارايه شده است. ارزشيابي، عامل…

براي اطلاع از آپدیت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تدریس خصوصی
 


http://up.riazitehran.ir/view/794378/5742594244.jpg


برای اطلاع از بروز ترین اخبار تحصیلی، جزوات و نمونه سوالات امتحانی عضو شوید

همراه ما باشید و ما را به دوستان خود  معرفی کنید.

https://telegram.me/riazitehran


modarese khob on twitter  modarese khob on facebook  modarese khob on facebook   
 
آخرین ارسال های انجمن

 

 

 

 

1 ـ ارزشيابي از درس قبل:


يكي از مسائل مهمي كه استاد بايد به آن توجه داشته باشد ارزشيابي از دروس ارايه شده است.


ارزشيابي، عامل بسيار مؤثّري براي برانگيختن دقت و تلاش فراگيران براي يادگيري و هم چنين آگاهي از پيشرفت تحصيلي آنهاست ‏و بدين وسيله فراگير به جنبه‏هاي مثبت و منفي خود در يادگيري پي برده، با راهنمايي استاد براي  توسعه جنبه‏هاي مثبت و رفع نارسايي‌هاي خود كوشش خواهد كرد.
شايسته است استاد در ارزشيابي از دروس خود به ارزشيابي نهايي (پايان ترم) و يا ميان ترم اكتفا نكند، بلكه در صورت امكان تلاش نمايد در هر جلسه از مطالب جلسات قبل، ارزشيابي به عمل آورد كه استمرار اين أمر سبب خواهد شد  تا مطالب آموزشي همواره مرور شده و از ياد نروند.

استاد با ارزشيابي مداوم از دروس ارائه شده، علاوه بر اينكه فراگيران فعّال را از غير فعّال تشخيص مي‏دهد، تجزيه و تحليل نتايج ارزشيابي به وي اين فرصت را نيز خواهد داد تا ميزان موفقيت خود را در ارائه درس سنجيده و همواره  در صدد اصلاح و بهبود روش تدريس خود برآيد؛ زيرا اگر معلوم شد اكثر فراگيران، درس را خوب نفهميده‏اند بايد احتمال داد كه استاد ارائه خوبي نداشته است و بدين ترتيب استاد به نقاط قوّت و ضعف خود پي خواهد برد.

اين نوع ارزشيابي را كه اصطلاحاً «ارزشيابي تكويني» مي‌گويند ممكن است به دو طريق شفاهي و يا كتبي اعمال گردد.

در شكل كتبي آن مثلاً استاد مي‏تواند در ابتداي كلاس 2 سؤال از درس قبل را بر تخته بنويسد واز همه فراگيران بخواهد ظرف مدت 5 دقيقه به آنها پاسخ دهند و سپس جواب‌ها را جمع‏آوري كند. در اين شيوه ضمن ارزشيابي از درس قبل،  از همه كلاس هم حضور و غياب صورت مي‏پذيرد.

در شكل شفاهي آن نيز در ابتداي هر جلسه به صورت شفاهي از تعدادي از فراگيران سؤالاتي پرسيده مي‏شود. البته شكل مطلوب در اين شيوه اين است كه استاد سعي كند از افراد معين ـ و نه به صورت داوطلبانه ـ سؤال كند.

نكته ديگري كه در زمينه ارزشيابي لازم به ذكراست اينكه اگر براي ارزشيابي‏ها امتيازي منظور گردد به طوريكه در نمره پايان ترم فراگير نيز تأثير گذار باشد، اشتياق دانشجويان براي انجام ارزشيابي بيشتر خواهد شد.



2ـ مرور درس قبل و بيان ارتباط آن با درس جديد:


يكي از اصولي كه رعايت آن به أمر يادگيري كمك مي‏كند و كار يادگيري را براي فراگير آسان مي‏نمايد، ايجاد آمادگي در فراگير قبل از شروع درس جديد است.از جمله اموري كه در اين زمينه مؤثّر است «مرور درس قبل» مي‏باشد كه

علاوه بر ايجاد آمادگي براي ارائه درس جديد و آسان‏تر شدن فراگيري مطالب آموزشي تازه، باعث مي‏شود مطالب اصلي آن درس تكرار شده و در ذهن فراگير ثبات بيشتري پيدا كند.
بنابراين براي ادامه تدريس يك متن آموزشي و ارائه مطالب جديد به جا است همواره به آموخته‏هاي قبلي فراگيران توجه شده و از آنها به عنوان زيربنا در ارائه مطالب تازه، استفاده گردد كه تحقق اين مهم از طريق مرور مباحث گذشته ممكن خواهد شد؛ زيرا بهره‏گيري از اين شيوه، فرآيند يادگيري را تقويت كرده و توجه كلاس را سريعاً به مطالبي كه با آن آشنايي دارند جلب مي‏نمايد و كنجكاوي فراگيران را براي شنيدن مطالب تازه بر مي‏انگيزد و در نتيجه از توجه بيش  از حدّ فراگير به استاد كاسته شده و به موضوعات معطوف مي‏شود.

نكته ديگري كه اشاره به آن ضروري است، اينكه برقراري ارتباط منطقي بين موضوعات اصلي دروس، امري است كه بايد آن را در مرحله ارايه درس به كار برد. از آنجاكه معمولاً درس‌ها و سرفصل‌هاي پيش‏بيني شده بي‏ارتباط با يكديگر نيستند، از اين رو اشاره استاد به ارتباط ميان درس قبل و درس جديد نيز به ايجاد آمادگي براي طرح درس جديد كمك كرده، درك مطالب را براي فراگير ساده مي‌نمايد و مطالب درسي يكي پس از ديگري با دشواري كمتري عرضه  خواهند شد. .



3ـ ايجاد انگيزه در آغاز تدريس نسبت به موضوع بحث:

شروع درس بايد به گونه اي باشد كه دانشجو را نسبت به درس علاقمند ساخته، انگيزة وي را جهت شنيدن مطالب استاد بر انگيزد. ارائه پيش سازمان دهنده در آغاز و همچنين ارائة چارچوب كلي بحث از جمله عوامل ايجاد انگيزه  نسبت به درس مي‌باشد. ذكر مقدمه در آغاز نيز مي‌تواند رغبت دانشجو را نسبت به گوش دادن به درس افزايش دهد. بيان اهميت، ضرورت ، تاريخچه و پيشينه ي بحث تأثير فراواني در تحقق اين اهداف دارد.


از جمله اموري كه در اين مهم مي‌تواند كمك نمايد، طرح بحث جلسة آينده در پايان در هر جلسه است؛ زيرا طرح موضوع جلسه بعدي و معرفي منابع مطالعاتي، باعث رغبت دانشجو به موضوع بحث آينده شده و در نتيجه دانشجو به پيشمطالعه مي‌پردازدكه اين امر خود موجب بيشتر شدن انگيزه دانشجو نسبت به درس جديد خواهد شد.


4 ـ توضيح اصطلاحات كليدي درس:


استفاده از لغات و اصطلاحات خاص بدون ارائه تعريف درست از مفهوم و معناي آن، هيچ كمكي به ارائه واضح و روشن درس نخواهد كرد، بلكه براي برقراري ارتباط مؤثر با فراگيران بايد از لغات مأنوس و داراي مفهوم و معناي  صريح و اصطلاحاتي كه در سطح معلومات كلاس و آشناي به ذهن باشد، استفاده كرد.

 البته در مواردي كه ضروري است در توضيح درس از اصطلاحات جديد و يا نامأنوس استفاده شود، چنانچه معاني اين اصطلاحات براي فراگير روشن نگردد پرده‏اي از ابهام بر موضوع درس افكنده مي‏شود. لذا براي تفهيم سريعتر، لازم  است استاد در ابتداي شروع درس و يا در آغاز هر بخش و فصل از بحث خود، تعريف جامع، صحيح و در عين حال ساده‏اي از آن اصطلاحات ارائه دهد.


5ـ خلاصه كردن، جمع بندي و نتيجه‏گيري در پايان درس:


از جمله اموري كه باعث مي‏شود مسائل اصلي درس در ذهن فراگير تثبيت شود، اين است كه استاد در پايان درس، مطالب ارايه شده را خلاصه و جمع بندي كرده و نتيجه‏گيري لازم و مفيدي ارائه نمايد.


بيان خلاصه درس، در حقيقت مرور مختصر و دوباره‏اي است از كلّيه مطالبي كه در مرحله ارائه درس توضيح داده مي‏شود و كمك مؤثّري است براي ارتباط نكات مهم و اصلي درس، و منظور از آن افزايش يادگيري فراگير است.

اصولاً ارائه خلاصه درس، فرصت ديگري در اختيار فراگير قرار مي‏دهد تا نكات مهم و اساسي درس را كه به صورت جامع و كامل عرضه شده است، بهتر درك كند و چنين خلاصه‏اي در واقع تصوير جامعي را از آنچه تدريس شده است  ارائه مي‏دهد.


فراموش نشود كه جمع بندي و خلاصه درس واقعاً خلاصه‏اي از أهمّ مطالب ارايه شده است، لذا خلاصه درس، حداقل شامل اين موضوعات خواهد بود:


1.تكرار رئوس مطالب و نكات اساسي درس


2.تأكيد دوباره مسائل مهمّ طرح شده


3.خاتمه دادن به درس با جمله‏اي رسا و با معنا


معمولاً هر درسي با جمله‏اي رسا و با معنا پايان مي‏پذيرد تا تأثير مطلوبي در ذهن فراگير بگذارد. اين جمله ممكن است نكته‏اي مهم و يا نتيجه‏گيري مثبتي از مطالب ارائه شده باشد كه بايد با هدف‌هاي درس ارتباط داشته و فراگير احساس كند كه بر مسأله با اهميتي تأكيد شده است.


6ـ طرح بحث جلسه آينده و معرفي منابع مطالعاتي:


يادگيري وقتي مؤثّرتر خواهد بود كه فراگير پيشينه‏اي در اين زمينه داشته باشد. از اين رو مناسب است استاد پس از پايان درس در هر جلسه ، موضوع بحث جلسه بعد را طرح كرده و توضيحي هر چند كوتاه و مختصر به عنوان زمينه‏اي جهت ورود به مبحث آينده بيان نمايد و با ايجاد سؤال‌هاي مناسب در زمينه موضوع مورد بحث جلسه آينده، ذهن فراگير را تحريك نمايد تا درباره آن فكركرده و در صورت تمايل، درباره آن مطالعه كند.

استفاده از اين روش، ضمن ترسيم نمايي كلّي و اجمالي از مبحث آينده، محدوده بحث‌ها را مشخص ساخته و در نتيجه انگيزه فراگير رابرانگيخته و او را به مطالعه و دقت در موضوع طرح شده تشويق مي‏نمايد تا با آمادگي هر چه بيشتر در كلاس حضور يافته و شركتي فعّال در كلاس داشته باشد.

البته لازم است برخي از منابع مفيد براي افزايش اطلاعات و معلومات فراگيران معرفي شود تا دانشجويان بتوانند با مراجعه به آنها، زمينه شركت فعّال خود را در جلسه بعدي درس فراهم آورند، ضمن اينكه بدين وسيله به مطالعه مستقل  و شخصي نيز تشويق و ترغيب مي‏گردند.


منبع: نشريه معارف


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 699


نویسنده
نویسنده : مدیر سایت
تاریخ : [چهارشنبه 21 فروردين 1392 ] [ 1:54]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
تدریس خصوصی و مزایای آن تاریخ : پنجشنبه 20 آذر 1393
مزایای تدریس خصوصی نسبت به تدریس گروهی کدام است؟ تاریخ : سه شنبه 20 آبان 1393
دعوت به همکاری تاریخ : دوشنبه 19 آبان 1393
آموزش ریاضی هفتم تاریخ : دوشنبه 19 آبان 1393
تدریس خصوصی ریاضی ششم دبستان تاریخ : جمعه 16 آبان 1393
دانلود حل تمرین فصل اول ریاضی هفتم تاریخ : پنجشنبه 15 آبان 1393
دانلود حل تمرین فصل پنجم ریاضی هفتم تاریخ : پنجشنبه 15 آبان 1393
دانلود حل تمرین فصل چهارم ریاضی هفتم تاریخ : پنجشنبه 15 آبان 1393
دانلود حل تمرین فصل سوم ریاضی هفتم تاریخ : پنجشنبه 15 آبان 1393
دانلود حل تمرین فصل دوم ریاضی هفتم تاریخ : پنجشنبه 15 آبان 1393
حل تمرین ریاضی نهم تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
حل تمرین ریاضی هشتم تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
آنهایی که درپی کسب موفقیت هستند بخوانند تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
قواعد موفقیت در كنكور و امتحانات تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
راهكارهايي براي رسيدن به موفقيت تحصيلي تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
ترفندهای شب امتحان تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
نقش ریاضی در زندگی روزمره تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
هزینه تدریس خصوصی چقدر است؟ تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
چگونگی داشتن یک تدریس موفق و عالی تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393
جایگاه خلاقیت در روش های تدریس و ارائه راهکارهای تدریس  تاریخ : سه شنبه 13 آبان 1393
منابع آزمون آیلتس IELTS تاریخ : یکشنبه 11 آبان 1393
نمونه سوال ریاضی هشتم تاریخ : شنبه 10 آبان 1393
نمونه سوال ریاضی نهم تاریخ : شنبه 10 آبان 1393
نکات مهم در تدریس خصوصی تاریخ : شنبه 10 آبان 1393
پیک تابستانه زبان انگلیسی ویژه دانش آموزان دبستانی تاریخ : سه شنبه 18 شهریور 1393
دانلود آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی تاریخ : یکشنبه 09 شهریور 1393
دانلود رایگان دیکشنری واژه های ریاضی تاریخ : چهارشنبه 22 مرداد 1393
دانلود رياضي عمومي 2 رشته ي حسابداري ( كارداني) تاریخ : چهارشنبه 22 مرداد 1393
دانلود رایگان کتاب زبان 504 واژه کاملا ضروری ترجمه فارسی تاریخ : چهارشنبه 22 مرداد 1393
دانلود حل المسائل حسابان سوم دبیرستان تاریخ : شنبه 18 مرداد 1393
دانلود حل المسائل جبر و احتمال سوم دبیرستان تاریخ : شنبه 18 مرداد 1393
کتاب ریاضی عمومی 2 ( محمد مهدی ابراهیمی ) دانشگاه پیام نور رشته شیمی تاریخ : دوشنبه 30 تیر 1393
دانلود کتاب ریاضی عمومی 1 پیام نور ( مهمياني احمدپور ) + حل تمرین تاریخ : دوشنبه 30 تیر 1393
دانلود کتاب ریاضیات عمومی 1 پیام نور (رشته های زمین شناسی ، شیمی و فیزیک) تاریخ : دوشنبه 30 تیر 1393
دریافت آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان سال 95 -1394 تاریخ : دوشنبه 30 تیر 1393
ترتیب اعداد با استفاده از تصاویر جذاب حیوانات تاریخ : چهارشنبه 11 تیر 1393
کاربرگ های علوم اول ابتدایی تاریخ : چهارشنبه 11 تیر 1393
تمرین افزایش دقت کودکان تاریخ : چهارشنبه 11 تیر 1393
آموزش و تمرین اعداد 1 تا 10 برای دانش آموزان اول ابتدایی تاریخ : چهارشنبه 11 تیر 1393
تدریس خصوصی اول متوسطه تاریخ : پنجشنبه 05 تیر 1393
ما را دنبال کنید
modarese khob on twitter  modarese khob on facebook  modarese khob on facebook

از صفحه ما در فیسبوک دیدن نمایید

جامع ترین سایت ریاضی هفتم

http://up.riazitehran.ir/view/1471062/Untitled.png

http://up.riazitehran.ir/view/586270/8779053217.gif



http://up.riazitehran.ir/view/659516/5748679021.jpg

http://up.riazitehran.ir/view/651407/7706694490.jpg

نگاهی دیگر به اسطوره ی گیلگمش

از این منو می توانید منابع آزمون های   تافل، آیلتس،... را به صورت رایگان دانلود نمایید.




2010Prehistoric Life-Evolution and the Fossil Record.pdf
A_History_of_Literary_Criticism_and_Theory__.pdf
abgine.pdf
adyan jehane bastan 3.pdf
akhlagh herfehi.pdf
Almadkhal.pdf
aloodegi mohit zist.pdf
AMALEYATE KESHAVARZI NAHA.pdf
amozesh Ghoran sale 2 rahnemaei.pdf
amozeshe Ghoran sale 3 rahnemaei.pdf
an introduction to human resource management.pdf
analysis of urban spaces.pdf
Anasor v jozeiat banahaye tarikhi.pdf
Andazegiri va arzyabi marate.pdf
andezehgiri electrici.pdf
Arzyabi va arzeshyabi farsh.pdf
ashenaee ba abgineh.pdf
ashenaee ba abzar va mavad kar negargari.pdf
ashenaee ba ara motfakeran jahan dar bab honar.pdf
ashenaee ba mazamin mazhabi.pdf
ashenaee ba memari moaser.pdf
ashenaee ba parche va lebashay sonati iran 1.pdf
Ashenaee ba tashkilat dolat jomohri islami iran.pdf
ashenaee ba zendgi payambar.pdf
ashenaei-ba-memarie-jahan.pdf
Ashenai ba tajhizat va mavad sofal gari.pdf
ashnaii ba abzar sanaye felez.pdf
ashynaee ba farhango adabiat iran.pdf
Asibshensi varzeshi.pdf
avashenasi ve tejvide ghoran.pdf
ayeen dadrasi 3.pdf
ayeen dadrasi madani 2.pdf
az-manteghi.pdf
azmayeshgah memari computer.pdf
bafte ghali 2.pdf
bafte ghali 3.pdf
Balaghate ghorane karime-1.pdf
baraname rizi mosharekati.pdf
baresi honarhay islami dar doran moaser.pdf
baresi tasir honar iran dar shragh.pdf
baresi vijegihay makteb felezkari dar iran.pdf
barname rizi va modiryat estratejik.pdf
barnamehrizi mojtamehay zisti.pdf
Barnamerizi Shahrhaye Jadid.pdf
Biozonation.pdf
bishimi hormonha.pdf
canalhay abresani.pdf
choobshenasi.pdf
choobshenasi.pdf
Chromatin.pdf
CMMI Introduction.pdf
CMOS VLSI Design_ A Circuits and Systems Perspective 4th Ed..pdf
Control keyfi va estsndardhai honar hai eslami Iran 1.pdf
daramadi-bar-shahrshenasi.pdf
Dastan kootah.pdf
daveriye akhlagh.pdf
ecology marta.pdf
eghtesad manabe.pdf
Eghtesade Sanati karshenasi arshad.pdf
Eghtesade Sanati.pdf
Encyclopedia of Islam.pdf
enghelab islami va rishehay tarikhi an.pdf
Enghelabe islamie Iran.pdf
English in Library and Information Science (3).pdf
English in library and information sciences 2.pdf
ensan tabiat memari.pdf
environmental education.zip
ERP_Book.pdf
Ertebatat &noavari2.pdf
Essential Contract Law.pdf
esterategy hay modiryat danesh.pdf
falsafeh feghh.pdf
fanavarihi joghrafyaei dar barnamerizi rostai(GIS).pdf
Fane trajome.pdf
Fanshenasi v asibshenasi banahaye tarikhi.pdf
farhabge safavi.pdf
farhang va tamadon mosalmanan dar keshvarhai ghiremosalman.pdf

user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 394
کل نظرات کل نظرات : 25
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا تعداد اعضا : 201

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 109
باردید دیروز باردید دیروز : 553
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 26
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 239
بازدید هفته بازدید هفته : 3,940
بازدید ماه بازدید ماه : 1,802
بازدید سال بازدید سال : 154,576
بازدید کلی بازدید کلی : 409,027

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.161.157.73
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir