راهنمايي كمك مي كند كه فرد خود را بهتر بشناسد استعدادها علايق و مشكلات اجتماعي خود را درك كند. راهنمايي به دانش آموز كمك مي كند تا آگاهي هاي لازم در زمينه فرصت هاي تحصيلي و حرفه اي خود كسب و از آنها استفاده كند. راهنمايي به فرد كمك مي كند تا خود و محيطش را شناخته و از امكانات موجود حداكثر بهره برداري را بنمايد و در گزينش رشته تحصيلي و شغل مناسب اقدام كند. نقش راهنمايي ايجاد سازگاري است و به دانش آموز كمك مي كند تا خود را با زندگي و مدرسه سازگار سازد. به طور خلاصه…
مدرس خوب با بیش از 12 سال تجربه در زمینه تدریس خصوصی و مشاوره تحصیلی با همکاری اساتید دانشگاه، دبیران رسمی آموزش و پرورش و مشاوران تحصیلی متخصص در زمینه تدریس و مشاوره تحصیلی با جدیدترین متد های آموزشی آماده ارائه خدمات به شما دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد.
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به
ايميل شما ارسال شود
راهنمايي كمك مي كند كه فرد خود را بهتر بشناسد استعدادها علايق و مشكلاتاجتماعي خود را درك كند. راهنمايي به دانش آموز كمك مي كند تا آگاهي هاي لازم درزمينه فرصت هاي تحصيلي و حرفه اي خود كسب و از آنها استفاده كند. راهنمايي به فردكمك مي كند تا خود و محيطش را شناخته و از امكانات موجود حداكثر بهره برداري رابنمايد و در گزينش رشته تحصيلي و شغل مناسب اقدام كند.
نقش راهنمايي ايجاد سازگاري است و به دانش آموز كمك مي كند تا خود را با زندگي ومدرسه سازگار سازد. به طور خلاصه راهنمايي تسهيل كننده (آسان كننده) رسيدن به هدفهاي تعليم و تربيت است كه كمك مي كند دانش آموز خود و محيطش را بهتر بشناسد و بهطور رضايت بخشي خويشتن را با زندگي و مدرسه سازگار نمايد.
مشاوره
راهنمايي شامل خدمات متنوعي است كه “مشاوره” يكي از آنهاست. در حقيقت مهمترينخدمت راهنمايي مشاوره است. هنگامي كه دچار مشكلي مي شويد بي درنگ مي توانيد بهمشاورتان مراجعه كنيد. البته قبلا درباره يك مشاور خوب تحقيق كنيد. مي توانيد ازمعلمتان بخواهيد كه يك مشاور خوب به شما معرفي كند. اگر چه ممكن است در بسياري ازمدارس افرادي به اسم “مشاور” باشند ولي شما بيشتر مي توانيد از آنها براي پيداكردنيك مشاور خوب در مراكز مشاوره و راهنمايي كه در اكثر شهرها وجود دارد كمك بگيريد. چون اول آنكه به علت تعداد بسيار زياد دانش آموزان در مدارس شايد مشاور مدرسهنتواند وقت مناسبي را به شما اختصاص دهد. دوم آنكه ممكن است تخصص كافي در زمينهمشاوره نداشته باشد.
در انتخاب مشاور دقت كافي مبذول داريد و حتما مشاوري انتخاب كنيد كه به ارزشها وباورهاي ديني متعهد باشد. در اينجا هرگز مشاوران غرب زده و غيرمذهبي كه بازگوكنندهتجربه هاي به بن بست رسيده غربيها هستند توصيه نمي شود. هنگامي كه به مشاورتانمراجعه مي كنيد او با شما شروع به صحبت (مصاحبه) مي كند سعي كنيد با مشاور ارتباطبرقرار نماييد. مشاور هرگز به اسرار و رازهاي شما كاري ندارد فقط تا حدي كه به شماكمك مي تواند از آنها مطلع شود. مشاور درباره شخصيت شما قضاوت نمي كند و براي شمابه عنوان يك انسان ارزش و احترام قائل است.
مطالعه برتر
يكي از علل ناكامي هاي تحصيلي روش نادرست مطالعه است. عوامل زيادي براي موفقيتدر تحصيل وجود دارد كه مي توان از عوامل مهمي همچون معلم ماهر و كارآزموده پشتكار وجديت محيط مناسب خانوادگي و... نام برد. در بسياري از موارد همه شرايط تا حدي قابلقبول است اما دانش آموز (فراگير) روش هاي صحيح مطالعه را نمي داند. شايد بعضيدانش آموزان گمان كنند با زياد مطالعه كردن از بقيه موفق تر خواهند بود ولي از سوييبه درست مطالعه كردن بي توجه مي باشند. بعضي ديگر گمان مي كنند كه با بي خوابيكشيدن مي توانند در تحصيل موفق باشند. اما اين گروه هم اشتباه مي كنند در اينجابراي تاكيد و اهميت روش هاي برتر مطالعه دوباره بايد خاطر نشان كنيم كه: بسيارياز ناكامي ها (در تحصيل) به خاطر بد مطالعه كردن و ندانستن اصول و روش هاي مطالعهدرست است.يكي از مهمترين چيزهايي كه هر دانش آموز بايد بداند آن است كه روش مطالعهو يادگيري هر درسي ممكن است با درس ديگر متفاوت باشد. شما بايد از معلمتان بخواهيدكه روش مطالعه درسي را كه تدريس مي كند. به شما بياموزد. در اين فصل ابتدا نكتههايي كلي عنوان مي شوند كه شما را در “مطالعه برتر” ياري خواهند كرد. بخشي از اينمطالب از كتاب “كليدهاي طلايي براي موفقيت تحصيلي” انتخاب شده است كه براي تاكيدبيشتر و به دليل اهميت بسيار بعضي مطالب در قالبهاي گوناگون تكرار شده است و سپس بهطور اصولي مطالبي را عنوان خواهيم كرد كه يقينا با مطالعه مستقيما ارتباط دارد ودانستن اين مطلب شما را در مطالعه برتر كمك خواهد كرد. مطالبي درباره آموختن “تنظيمپاراگراف” تحت عنوانهاي “خواندن و نوشتن” “ساختار يك پاراگراف (بند)” “روايت” “توصيف” “توضيح يا مثال و تصوير” “علت و معلول” “دسته بندي” “تشابه و تباين (مغايرت) “تركيبات” و به دنبال آن مطالبي درباره خواندن توام با فهميدن با عنوانهاي “خواندن و فهميدن” “سرعت تشخيص كلمه” “سرعت درك كلمه” “سرعت درك جمله” “خواندن براياطلاعات دقيق” “سطحي خواني” “نگاه اجمالي” و “متن خواني”
نكاتي براي مطالعه برتر
در مطالعات خود بايد تنوع ايجاد كرد و به طور مثال اگر قرار باشد ساعاتي راصرف مطالعه نمود نبايد همه وقت را براي انجام يك كار صرف كرد. كمي از وقت را بايدبه مرور مطلب ديگري گذراند يا مختصري درباره آينده برنامه ريزي نمود و كمي مطالعهآزاد داشت. كمي تنوع به همان خوبي استراحت كردن است. اگر فكر انسان فعاليتهايمتنوعي داشته باشد كارآيي بيشتري خواهد داشت تا آن كه براي مدتي طولاني به كارييكنواخت بپردازد. هميشه بايد مطلب و يادداشتي مهم به همراه داشت كه همه جابتوان از آن بهره برد بسيار مفيد است كه يك كتاب جيبي يا كارتي شامل مطالب كليدي كهمي خواهيم آن را فرا گيريم به همراه داشته باشيم. مكان يادگيري جايي است كه انسانآنجا هست يعني اگر همه جا مطلبي به همراه نداشته باشيم بهانه خوبي براي ياد نگرفتنداريم. وقتي به تنهايي مطالعه مي كنيم اين امكان وجود دارد كه ساعتها پشت ميزبنشينيم بدون اينكه فراگيري چنداني داشته باشيم. زماني كه عضو يك گروه فعالمطالعاتي باشيم امكان “در رويا رفتن” به طور قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد. درمطالعه نبايد كمال گرا بود به اين معني كه در ياد گرفتن مطلبي نبايد خيلي وسواسداشته باشيم يا وقت بسيار زيادي را به ياد گرفتن مطلبي اختصاص دهيم كه هر قدر آن رامطالعه مي كنيم از توانايي خود نسبت به درك آن اطمينان حاصل نكنيم. كمال گراياناغلب به دليل انجام دادن كامل تعداد كمي از كارها در نهايت با انباشته شدن كارهايمهم مواجه مي شوند. كاري كه امروز غيرممكن به نظر مي رسد ممكن است پس از مدتي (هنگامي كه اطلاعات و تجربيات لازم در جهت سازماندهي روش انجام كار به دست آيد) امري بسيار آسان تلقي شود. خطر واقعي پافشاري در انجام يك كار رديف شدن بقيه كارهايانجام نشده است كه در همان زمان در حال انباشته شدن هستند. زمان را به تفكر دربارهمطالعه نبايد تلف كرد. افراد باهوش به تدابير بسيار پيچيده اجتناب از مطالعه مانندموارد ذيل آشنا هستند: تميزكاري مرتب كردن و تظاهر به اين كه قبل از مطالعهانجام دادن آن كارها لازم است. انجام دادن كارهاي كوچك و آسان به عنوان راهيبراي به تاخير انداختن شروع يك كار مهم و بزرگ.
پيدا كردن فعاليتهاي جايگزيني
بايد از كنار موانع رد شد. هنگامي كه مطلبي مي رسيم كه چيزي درباره آن نميدانيم نبايد متوقف شويم. بلكه بايد آن را مانند جزيره كوچكش پشت سر بگذاريم. بايدموضوع بعدي را مطالعه نمود شايد ساده تر بيان شده باشد. ممكن است پس از اين كه بهچند موضوع و مطلب تسلط پيدا كرديم آن مشكل خود به خود حل شود. انسان نبايد خود رابه روش مطالعاتي كه به طور اتفاقي برگزيده است محدود نمايد. براي انجام كارهايمختلف به كارگيري روشهاي متفاوت سودمند است. آزمون روشهاي مختلف باعث به وجود آمدنتنوع و جذابيت در فعاليت هاي تحصيلي مي شود. جعبه ابزاري از روشهاي گوناگون يادگيريبايد فراهم آورد. هر قدر روشهاي مختلفي كه براي يادگيري مورد آزمايش قرار ميدهيم بيشتر باشد بهتر مي توان تصميم گرفت كه كدام يك از فنون بيش از بقيه مناسبانجام كاري خاص در موقعيتي خاص مي باشد. انتخاب بهترين روش براي انجام كارهاي مختلفمهارت بسيار مفيدي در جهت پيشرفت است. به اين معنا كه انسان به سرعت مي تواند خودرا با موقعيت ها و شرايط جديد وفق دهد.
بايد كاري كنيم كه هر صفحه از يادداشتهايمان با صفحات قبل فرق داشته باشد. اينباعث مي شود كه هر صفحه در خاطرمان بماند. تمام صفحه را نبايد پر كنيم بلكه بايدجاي خالي براي اصطلاحات بعدي و مطلب اضافي قرار دهيم.
خواندن مفيد با استفاده از قلم
بايد در حال مطالعه نكات مهم را در كنار صفحات يادداشت كرد و با استفاده ازماژيك يا شبرنگ قسمت هاي مهم را مشخص كرد. اين موضوع به ما اين امكان را مي دهد تابه طور مستمر با مطالب كتاب ارتباط داشته باشيم.
بايد در حالي كه مطالعه مي كنيم سوالاتي مطرح كرده و بنويسيم كه موجب مي شودبعدها در آن مورد خود را بيازماييم
حتما بايد در حال مطالعه خلاصه برداري كرد. خلاصه نويسي مهارت بسيار سودمندي استكه با تمرين پيشرفت مي كند. مهارت يافتن در خلاصه نويسي به انسان كمك مي كند تا حجممطلبي كه مي خواهد ياد بگيرد كمتر شود. اين مهارت خود به خود انسان را به تصميمگيري راجع به موارد مهم و غيرمهم وادار مي سازد و موجب جلوگيري از اتلاف وقت وانرژي كه صرف مطالعه بي نتيجه و سرسري مي گردد ميشود.
وضو داشتن به هنگام مطالعه باعث شادابي جسم و روح انسان و تمركز حواس مي شود. خواندن دعاي مطالعه قبل از شروع كار مي تواند ثمربخش باشد:
«اللهم اخرجني من ظلمات الوهم و اكرمني بنور الفهم. اللهم افتح علينا ابوابرحمتك و انشر علينا خزائن علومك برحمتك يا ارحم الراحمين.»
«پيش مطالعه» بسيار مهم است. نبايد فراموش كرد كه حتي اگر پيش مطالعه خيلي سطحيهم باشد بايد آن را انجام داد.
نت برداري نوشتن نكات اساسي و مشخص كردن مطالب مهم بسيار مفيد است كه ما را درمرور سريع ياري خواهد كرد.
تكرار مرتب مطالب آموخته شده به صورت روزانه هفتگي و... فوق العاده مفيد است. باتكرار مرتب بايد مطالب را طوري در ذهن خود جا دهيم تا هرگز فراموش نشوند (جزيي ازحافظه بلندمدت ما را تشكيل دهند).
چند دقيقه مطالعه پس از كلاس اگر از پيش مطالعه پر اهميت تر نباشد كم اهميت ترنخواهد بود. بايد تجربه هاي شخصي خود براي مطالعه بهتر كمك بگيريم. البته تجربههايي كه ثمربخش بوده اند. مواردي همچون مكان مطالعه روشن بودن فضاي مطالعه جريانهواي تازه استراحت در بين مطالعه و غيره بسيار مهم است اما بايد به اين نكته توجهكرد كه نبايد خيلي در مورد آنها دچار وسواس شد. براي مطالعه در همه شرايط چه آرام وساكت و چه شلوغ و پر سر و صدا بايد تمرين كنيم. زيرا در بعضي از مواقع ناچار بهمطالعه در اين شرايط خواهيم بود. داشتن طرح و برنامه در مطالعه بسيار ثمربخش است. البته برنامه اي قابل اجرا انعطاف پذير و در حد توان. بهتر است طرح ها و برنامه هايمطالعاتي را به اطرافيان بگوييم تا در انجام آنها بيشتر تلاش كنيم.
خواندن و فهميدن
خواندن يك مهارت ضروري براي دانشجويان نه تنها به عنوان يك منبع دستيابي بهاطلاعات بلكه به عنوان يك فعاليت تفنني مي باشد. البته خواندن بايد همراه با دركباشد وگرنه نتيجه دستيابي به اطلاعات را نخواهد داد. براي خواندن با درك خوانندهبايد اطلاعات را از طريق فرآيندهاي معين جمع آوري كند. به گفته ديگر درك استنباطمعني از موارد چاپي را ايجاب مي كند. جهت استنباط معني از يك متن خواننده ابتدابايد كلمات اصطلاحات تعابير و جملات را بفهمد.
علاوه بر خواندن همراه درك خواندن بايد همراه با سرعت باشد. خواننده اي كه هربار كلمه اي را به تنهايي مي خواند و روي آن متمركز مي شود يك كندخوان است. بنابراين او خواننده غيركارآ است ولو اين كه با فهم بخواند. در حقيقت يك كندخوانروي هر كلمه براي تشخيص عناصر ساختاري اش توقف يا مكث مي كند. چنين خواننده ايتقريبا 8 ـ7 مكث در هر سطر صفحه با اندازه متوسط انجام مي دهد در حالي كه يك خوانندمتوسط تقريبا 5 ـ4 و يك خواننده تندخوان تقريبا 3 ـ2 مكث براي چنين سطري خواهدداشت. يعني در هر مكثي كه تقريبا يك چهارم ثانيه طول مي كشد تندخوان دو تا چهاركلمه ولي كند خوان فقط يك كلمه مي خواند. تندخوان در حدود ششصد تا هزار كلمه دردقيقه متوسط خوان تقريبا سيصد تا چهار صد كلمه و كند خوان صد و پنجاه تا دويست كلمهدر دقيقه مي خوانند. به تعبير ديگر آهسته خوان چهار دقيقه متوسط خوان دو دقيقه وتند خوان صرفا يك دقيقه براي خواندن يك عبارت معمولي از يك متن (در صورتي كه كلماتو ساختارهاي مشكل نداشته باشد) نياز دارد.
اضافه بر اين كندخوان ميدان ديد محدودي دارد. ميدان ديد به محيطي كه در آن لغاتبطور واضع قابل ديدن هستند گفته مي شود. كندخوانها از كلمه اي به كلمه ديگر مي رونددر حالي كه روي هر كلمه مكث مي كنند. از طرف ديگر تندخوانها ميدان نگرش بزرگي دارندكه در آن مي توانند چندين كلمه را در يك زمان بخوانند. آنان صرفا ميدان نگرش وسيعندارند بلكه نگرشي هم به پيرامون دارند. يعني مي توانند كلمات در زوايا و پيرامونميدان ديدشان را ببينند. البته كلمات پيرامون ديد را به روشني نمي توانند ببيننداما جهت تكميل و حدس معناي آن ها مي توانند بقدر كافي كلمات را ببينند.
اخيرا متذكر شديم كه خواندن بايد به درك منتهي شود و فهم بايد ملازم سرعت باشدبه منظور اين كه خوانندگان با فهم و سرعت بخوانند بايد مراحل زير را طي كنند.
1 ـ سرعت تشخيص كلمه. 2 ـ سرعت درك معناي كلمه 3 ـ سرعت درك جمله. 4 ـ سرعت فهم پاراگراف كه عبارت است از:
الف ـ خواندن پاراگراف براي مفهوم اصلي يعني گذرخواني. ب ـ خواندن پاراگرافبراي آگاهيهاي ويژه يعني خواندن پژوهشي. ج ـ خواندن پاراگراف براي جزئيات و درككامل: يعني خواندن به منظور اطلاعات دقيق (دقيق خواني)
5 ـ سرعت درك مطلب متن.
سرعت تشخيص كلمه
تشخيص كلمه يك قسمت اساسي جريان خواندن است. خواننده كلمه را به تمامي بدونملاحظه اجزايش بايد بشناسد. او به اولين و آخرين حرف هر كلمه بايد توجه كند بجاياين كه همه حرفهاي كلمه را يكي يكي ملاحظه كند. در واقع خواننده ابتدا حرف آغازين وسپس آخرين حرف كلمه را جهت فهم كلمه به عنوان يك كل مي بيند. در حالي كه خواننده بهكلمه به عنوان يك واحد توجه دارد بايد تفاوت بين آن كلمه و كلمه اي كه شباهت زيادبه آن دارد بفهمد. يك كلمه ممكن است كاملا شبيه ديگري باشد با اين وجود در اينتشابه ممكن است ويژگي خاصي وجود داشته باشد كه كلمه اي از ديگري تفاوت يابد. مثلااو “حسن” را به تمامي تشخيص مي دهد اما در همان زمان بايد بداند كه تفاوتي بين “حسن” و “حسين” وجود دارد. شايد خواننده در اولين نگاه هر دوي آنها را همانند ببيندولي بعدا با يك تمركز كوچك روي دو كلمه او خواهد توانست (ي) زيادي در دومي راببيند. البته وي لزوما هر حرف را تميز نمي دهد. او به آساني مي تواند بين دو كلمهبا نگاه كردن به آنها به دقت و سرعت تمايز قايل شود.
تشخيص كلمه بايد همراه با سرعت باشد و گرنه به فعاليت حرف يابي تبديل خواهد شد. اگر خواننده اي بيش از يك هشتم ثانيه زمان براي پرداختن به كلمه اي مصرف كند بهاحتمال زياد وي با شيوه حرف يابي حركت مي كند. به منظور آموزش سريع خواني خوانندهبايد نگاهش به كلمات محدوديت زماني معين داشته باشد.
خواندن پژوهشي
خواندن پژوهشي (Scanning) نوعي فن سريع خواني است كه براي تعيين اطلاعات مخصوصينظير تاريخ تولد، درجه حرارت، جايگاه و غيره بكار مي رود. در اجراي خواندن پژوهشيخواننده نيازي به خواندن همه سطرها ندارد. او از سطرها و صفحه ها به منظور يافتناطلاعات ويژه اي كه در جستجوي آنهاست به سرعت عبور مي كند. خواننده هر نوع اطلاعاتيرا به استثناي قسمتهاي معيني كه در پي آنهاست جمع آوري نمي كند. براي اين كهخواننده خواندن پژوهشي را با مهارت و بطور موثر انجام دهد مراحل زير پيشنهادميشوند:
1 ـ ابتدا خواننده براي اين كه بفهمد آيا آگاهيهاي مورد نظر در متن موجود است يانه به عنوان پاراگراف نگاه كند. احتمالا اطلاعات ويژه در تيتر پاراگراف نشان دادهشده باشد. اگر نباشد خواننده بايد آنها را در پاراگراف جستجو كند.
2 ـ خواننده بايد سطرها را نگاه كند بدون اين كه آنها را بخواند بايد اطلاعاتيرا كه مي خواهد جستجو نمايد.
3 ـ سپس خواننده بايد آگاهيهاي مورد نظر را تشخيص بدهد و بفهمد.
دقيق خواني
دقيق خواني يا خواندن براي اطلاعات دقيق به معناي خواندن براي درك كامل است. مطالعه براي چنين هدفي جرياني است كه در آن خواننده اطلاعات درست متن را برميگزيند و گردآوري مي نمايد. اين نوع خواندن لازمه اش اينست كه خواننده مفاهيماستنباطها و دلالتهاي جملات در پاراگراف را بفهمد به علاوه خواننده بايد معانيغيرمستقيم را بخوبي معاني مستقيم كلمات درك كند.
مراحل خواندن به منظور اطلاعات دقيق عبارتند از:
1 ـ يافتن مفهوم اساسي با خواندن اولين و آخرين جمله پاراگراف و نگاه گذرا بهبقيه.
2 ـ گزينش آگاهيهاي جزئي مهم پاراگراف جهت دستيابي به اطلاعات دقيق.
3 ـ مبادرت به طرح كردن سئوالات و جواب گفتن به آنها در خلال مطالعه پاراگراف بادركي كامل.
4 ـ دنبال كردن همه زواياي پاراگراف بطور كامل جهت درك آن.
5 ـ تقسيم بندي و سازماندهي عناصر در ذهن خود براي درك مفاهيم پاراگراف.
6 ـ هنگام خواندن پاراگراف به نتايج كلي دست يافتن.
7 ـ توانايي براي فهم نقشه هاي ترسيمي به منظور درك پاراگراف.
8 ـ فهم لغات. جملات و تعابير راهنما جهت درك همه پاراگراف و بدست آوردن مفهومدرست.
برای اطلاع از بروز ترین اخبار تحصیلی، جزوات و نمونه سوالات امتحانی عضو شوید